Lucrări în valoare de sute de miliarde de lei, pentru asfaltarea drumurilor, finanțate prin Programul Național de Dezvoltare Locală, sunt în pericol să fie blocate. Prețul bitumului în costul total al asfaltului este undeva la 57%. Anul trecut, prețul mediu al bitumului era de circa 1.200 lei/tona. Acum, prețul mediu al bitumului/tonă a ajuns la peste 2.200 de lei.
De ce? Pentru că după închiderea industriei petro-chimice, România nu mai produce bitum și îl aduce din import, din țări precum Polonia, Ungaria sau chiar din China.
Tot față de anul trecut, salariile în mediul privat, în zona construcțiilor au crescut cu 30%, la fel ca și prețul la combustibili. Numai cei trei factori au generat o creștere a costurilor pentru constructori, cu circa 30%, în condițiile în care ei au licitat pentru lucrările de asfaltare, într-o marjă de profit de 6-8 %. În aceste condiții, majoritatea firmelor construcții, preferă să întrerupă lucrările și să abandoneze.
Ce înseamnă asta? Blocaj total. Reluarea procedurii de licitație publică, pe lângă faptul că întârzie execuția cu cel puțin un an, nu rezolvă problema. Restul rămas de executat ar trebui licitat la aceleași costuri ridicate.
Am prezentat aceste probleme și ministrului Dezvoltării, Paul Stănescu, solicitând găsirea unor soluții guvernamentale. Am propus un memorandum, concretizat în hotărâre de guvern, care să reactualizeze costul standard. În baza acestui HG, primăriile și CJ-urile vor putea încheia acte adiționale la contractele inițiale și care să permită constructorilor să finalizeze lucrările de asfaltare contractate.
Florin Roman, deputat PNL Alba